November 3-5. között harmadik alkalommal érkezik a cseh színház legújabb és legaktuálisabb darabjait felvonultató Csekkold! cseh kortárs színházi fesztivál a Katonába. A program keretében három klasszikus darab radikálisan kortárs változatát tekinthetik meg, két új cseh drámát pedig a Katona színészei adnak elő felolvasószínházi formában. A színházi előadásokon kívül bemutatják a Napkút kiadó gondozásában az elmúlt évek terméséből válogatott Cseh drámaantológiát, a fesztivált pedig a Fekete Seretlek színészzenekar zárja egy ingyenes koncerttel.
Elindult a jegyelővétel! Belépőjegyét már megválthatja Katona József Színház jegypénztárában: 11052 Budapest, Petőfi Sándor u. 6., vagy a http://www.katonajozsefszinhaz.hu/jegyek/jegyvasarlas oldalon.
Program:
 

  1. november 3.

 
19.00 Katona József Színház, Nagyszínpad
Fráňa Šrámek:
Hold a folyó felett
A Slovácké divadlo Uherské Hradiště cseh nyelvű előadása magyar és angol felirattal
 

  1. november 4.

17.00 Katona József Színház, Kamra
KAR / Halotti tor
A Studio Damúza előadása cseh és angol nyelven, magyar felirattal
19.00 Katona József Színház, Nagyszínpad
DJ/Shakespeare :
Macbeth (TOO MUCH BLOOD)
A Divadlo Na zábradlí előadása angol nyelven magyar felirattal

  1. november 5.
  2. 16.00 Katona József Színház, Sufni

Felolvasószínház a Katonai színészeinek közreműködésével:
Tereza Verecká:
A köves, köves pusztában (Jób)
Milan Uhde:
Csoda a fekete házban
Cseh drámaantológia – a Napkút Kiadó könyvbemutatója
19.00 Katona József Színház, Kamra
KAR / Halotti tor
A Studio Damúza előadása cseh és angol nyelven, magyar felirattal
20.30 Katona József Színház, Kamra
Fekete Seretlek
Ingyenes zárókoncert
 
Fráňa Šrámek:
Hold a folyó felett
Slovácké divadlo Uherské Hradiště
A Hlubina család félelmektől telve várja a családfő érettségi találkozóját. Az egykori osztályelsőből ugyanis nem lett sem író, és más „magasabb hivatalt” nem sikerült elérnie, napjait egy cseh kisvárosban, a felesége papírboltjában és a családi fészekben éli. A család két nőtagja, a felesége és a lánya, szeretnék megkímélni ettől a találkozótól, hogy ne szembesüljön ifjúsága be nem teljesült illúzióival.
Fráňa Šrámek klasszikus cseh szerzőt és lázadót gyakran „az ifjúság és az élet költőjének” nevezik, műveit pedig festői nyelvezetüknek köszönhetően impresszionistának. Szinte komikus hangulatú legjobb színházi darabja kitűnő párbeszédeivel együtt is nehezen megválaszolható egzisztenciális kérdéseket tesz fel a nézőnek: vajon az ifjúság varázslatos szavai hazudnak nekünk, vagy éppen ez a korszak az egyedül valóságos életünk során?
Rendező: Anna Petrželková
Dramaturg: Iva Šulajová
Látvány: Eva Jiřikovská
Zene: Mario Buzzi
Szereplők:
Tomáš Šulaj, Jiří Hejcman, Zdeněk Trčálek, Irena Vacková, Petra Staňková, Tereza Hrabalová, Martin Hudec, David Macháček, Vladimír Doskočil, David Vacke, Petr Žajdlík, Roman Lacina, Jakub Vrága
 
DJ/Shakespeare :
Macbeth (TOO MUCH BLOOD)
A gonosz nem egy sötét üstben születik, hanem akkor, ha sem másoknak, sem magunknak nem merjük bevallani, hogy mi tesz bennünket boldoggá. Ahol a boldogság iránti vágyat nem lehet kielégíteni, ott a hatalom iránti vágy is megnő. A hatalom engedi, hogy megbosszuljuk a traumáinkat és az érzést, hogy értéktelenek vagyunk.
Ez a Macbeth variáció a múltban, a jelenben vagy a jövőben is játszódhatna. Nem tudhatjuk, hogy visszatértünk-e a régi felálláshoz, ahol a „férfiak férfiak voltak, a nők pedig nők”, és aki hatalmat és vagyont akart magának, annak vért kellett ontania. Vagy a jövőbe látunk, ahol a kultúra, illem és empátia helyett ismét a legelemibb ösztöneinkhez tértünk vissza. A Macbeth régi-új világa univerzális nyelven beszél, az angol eszperantóvá válik néhány szavas szókészlettel, a transzcendencia és filozófia megszűnt. A nyelv egyszerűen és feltartóztathatatlanul fogalmazza meg a valóságot – egy abszurditást és melankóliát elegyítő klasszikus témából kiindulva.
Adaptáció, díszlet, rendező: David Jařab
Dramaturg: Lucie Ferenzová
Jelmez: Sylva Zimula Hanáková
Zene: Jakub Kudláč
Szereplők:
Miloslav König, Anežka Kubátová, Jiří Černý, Leoš Noha, Václav Vašák, Ivan Lupták, Johana Matoušková, Petr Jeništa, Petr Čtvrtníček
 
KAR / Halotti tor
Studio Damúza
Tárgyak színháza & koncert az Anna Karenina motívumaira
A halotti tor alatt, a nyugodt gyászzene és a poharak csilingelése mellett, a méltóságteljes búcsúzás helyett az elhunyt életének epizódjai kezdenek leperegni. A pincér óvatlan mozdulatain, a zene, szavak és tárgyak feltűnés nélküli kombinációján keresztül életre kelnek, akár a vendégek képzelőereje, akik a bortól mámorosan úgy beleélik magukat a múltba, hogy végül az Anna Karenina szereplőivé válnak.
Orosz realista kabaré, orosz népi motívumok ihlette zene és mozgó tárgyak intim jeleneteinek keveréke. Hat színész, öt hang, harmonika, trombita, hegedű, cselló, nagybőgő és egy asztal, melyen életre kelnek a tárgyak, hogy újraalkossák a regény töredékeit. A zene és színház metamorfózisa, az egyénről szóló hagyományos színpadi formák lerombolása, ami átalakul egy mindannyiunkról szóló groteszk karikatúrává.
Rendező: Matija Solce
Látvány: Marianna Stránská 
Szereplők:
Pavol Smolárik, Anna Bubníková, Jiří N.Jelínek, Ivo Sedláček, Matija Solce
 
Felolvasószínház:
Tereza Verecká:
A köves, köves pusztában (Jób)
Társadalmi groteszk
A főhős, a villamosvezetőből váltókarbantartóvá degradált Alex valóban tekinthető újkori Jóbnak, akit azonban nem Isten állít igazságtalannak, értelmetlennek tűnő próbák elé, hanem korunk mindenható felettes hatalma – a Hivatal.
A bibliai történethez a darab az Írás tiszteletén keresztül is kapcsolódik, csakhogy itt az írás nem a Bibliát, hanem a reklámok, szórólapok, körlevelek mindent elözönlő tömegét jelenti. A darab végkifejletének megítélését a szerző a nézőre bízza, akit addigra már jól megedzett a valós és képzelt jelenetek váltakozásával: Alex elnyeri jutalmát, mindent és mindenkit visszakap, minden szebb, jobb, egészségesebb, mint valaha volt… Vagy mégsem?
Felolvasószínház:
Milan Uhde:
Csoda a fekete házban
Buñueli képek, ibseni hősök, bernhardi feszültség, és egy jónevű, disszidens cseh drámaíró, kell-e több egy jó színdarabhoz? Milan Uhde darabja minden cseh történelmi vonatkozása ellenére ugyanúgy játszódhatna Magyarországon, Közép-Európa bármely városában, de a világ bármely pontján is. Tegye fel a kezét az, akinek a családjában nincsenek meg ugyanezek a kicsit szerencsétlen, kicsit őrült figurák, ezek a ruhásszekrényben rejtőző csontvázak, ugyanezek az évtizedek óta húzódó viszályok. Ugye? Senki.
Koncert:
Fekete Seretlek
Élőzene és színház. Kettő az egyben. A klezmertől indulva, Svédországtól a Balkánon keresztül Oroszországig, Írországtól Indiáig, sőt…
Inspirálódnak, felhasználnak, összekevernek, hagyományos népzenei motívumokat és az egész világból gyűjtött dalokat feldolgozva és átalakítva új, eredeti formákat és kompozíciókat hoznak létre.
Ez a Fekete Seretlek. Harmonika, cselló, trombita, nagybőgő, hegedű, cajón és öt hang. A 2004 óta működő együttest hat zenész és egyúttal színész alkotja, akik bár különböző évfolyamokban, de mindannyian a prágai szímnművészetin, a DAMU-n végeztek.
Lendületes koncertjeik szinte kabaré jellegűek, sosem ismétlődnek, mindig az adott helyszínhez alkalmazkodva improvizálnak.
http://feketeseretlek.cz
Matija Solce — harmonika (Szlovénia)
Pavol Smolárik — nagybőgő (Szlovákia)
Anička Bubníková — cselló (Csehország/Oroszország)
Jiří N. Jelínek — hegedű (Csehország)
Ivo Sedláček — cajón (Csehország)