A Radnóti Színházban futó, Feridun Zaimoglu – Günter Senkel – Luk Perceval: Molière – The Passion rendezőjével és főszereplőjével, Hegymegi Mátéval és Pál Andrással beszélgettünk önzőségről, az „akciók” közötti monológokról, a szöveg „szokatlan” túlsúlyáról, egymástól elvárt viselkedésmintákról, élveboncolásról és a másikban megtalált bizalom kulcsfontosságáról…

  • Számotokra miről szól ez a Molière – the passion?
  • Máté: Arról, hogy az ember a saját elképzelései, ideái, kételyei, önzése mentén hogyan tudja önmagát és a környezetét pusztítani – miközben folyamatosan törekszik elhagyni ezt az életszemléletét, csak nem kifejezetten hatékonyan. Az önzőség, ami ragaszkodik mindenkihez maga körül, miközben mégis elrugdos maga mellől mindenkit. Az önzés erős meghatározója a darabnak.
  • A darab szövege egyszerre hihetetlenül kortárs, egyben mégis klasszikus. 
  • Máté: A nyelvezet, a nyelvi kifejezőerő abszolút mai; az előadás mégis azokat a helyzeteket, dilemmákat járja körül, amelyek már több száz éve a Molière-darabokban is életproblémák voltak. Megvizsgálja, hogy azok a szélsőséges helyzetek, szituációk ma hogy néznének ki.

Önmagában már az is szokatlan, hogy egy ember ennyit tépelődik, vekeng, vívódik önmagával. Ez a magas intellektusúak kultúrájába sem igazán illik bele manapság. Pedig egyáltalán nem áll messze az emberi mivoltunktól, sőt. Számomra ezek a „monológok” ugródeszkák is, amelyek segítenek áthangolódni az éppen következő jelenetre.

  • Klasszikus abban az értelemben, hogy Ő (a darab főhőse) monológjaiban nem elégszenek meg a szerzők azzal, hogy tőmondatokban beszéltessék a figurát. Mintha bíznának abban, hogy a néző majd tud és akar ezekkel a terjengősebb, az együttgondolkodáshoz időt követelő monológokkal együtt menni?
  • András: Igen, ebből a szempontból, az eszközeit tekintve klasszikus, nyilván.
  • Máté: Szándékos az „időhagyás”. A színdarab német nyelvterületen született. Más ott és más itt a színházi szocializáltság. Ma már nálunk is újra egyre nagyobb az igény arra, hogy a sok „akció” között megértsük, valaki miről is beszél. Lássuk, milyen az, és mit állít magáról a színész, amikor egyedül van a színpadon. Mennyivel többet vagyok képes látni belőle, amikor önmagának vall!
    ©Szokodi Bea
  • Milyen ezeket a hosszú, önmagukba szorosan, kérlelhetetlen következetességgel kapaszkodó monológokat mondani?
  • András: Önmagában már az is szokatlan, hogy egy ember ennyit tépelődik, vekeng, vívódik önmagával. Ez a magas intellektusúak kultúrájába sem igazán illik bele manapság. Pedig egyáltalán nem áll messze az emberi mivoltunktól, sőt. Számomra ezek a „monológok” ugródeszkák is, amelyek segítenek áthangolódni az éppen következő jelenetre. Ezeket a monológokat „bárhogy” el lehet mondani, a szabad döntésemen múlik, hogy épp a következő jelenet átkötéseként vagy a nézőkkel való párbeszéd provokálására mondom el.
  • Máté: A legtöbb jelenetben Ő összeütközik a többiekkel. Ezek a monológok védfalak, amelyek mögül kikandikál, vagy épp támad. Nézőként felkiáltasz belül, hogy: „a fenébe, nekem is ezt kellett volna mondanom!” a másiknak, hogy ne azokat a játszmázásokat csináld, amelyeket egyébként mindig végigviszel az életben. Így talán jobban megértjük Őt és magunkat is. Ez a figura kicsit olyan, mint a nyuszika és a fűnyíró esete: eleve már képtelen azt feltételezni a másikról, hogy megértheti őt. Nem úgy kezd beszélgetni Céliméne-nel egyszer sem, hogy gyere, üljünk le és beszéljük meg, hanem már egyből a takarodj innen támadása szakad ki belőle.
  • András: …és persze Céliméne is, amikor találkozik Ő-vel, mindig úgy kezdi, hogy már megint milyen rosszul nézel ki…
  • …mert Céliméne-nek is van már egy prekoncepciója Ő-vel kapcsolatban…
  • András: Vannak olyan emberek, akik szinte vágyják, bevonzzák azokat a helyzeteket, ahol őket „csak bántani tudja mindenki”. Holott Ő-ben igazából az munkál, hogy csak egy parányi szeretetet szeretne kapni.

Sosem leszek elég magamnak!” – azt hiszem, ez a mondat is tükrözi, hogy miről is szólhat ez az előadás. Azaz: ha a szerelem Céliméne-nel beteljesülne, akkor sem biztos, hogy Ő boldog családapává nemesülne.

  • Nem lehet, hogy a MOLIÈRE – the passion -ban igazából senki sem nyitott a másikkal való kapcsolatra?
  • Máté: Mindnyájan vágyunk kapcsolódni a másikkal, ám ezek az elképzeléseink a kapcsolódásról néha teljesen képesek elmenni a másiké mellett. Ha le tudnánk ülni egymással, és nem egy patológiai környezetben zajlanának az egymással való „beszélgetéseink”, hanem egy kávé mellett, akkor több mint valószínű, egy csomó minden másképp történne.
  • András: …ha a valódi szándékainkat mondanánk el, és nem azokat az elfedett, a másik számára már előre becsomagoltakat. Akire, amire vágyunk, azzal könnyen lehet, hogy a háromdimenziós kézzelfoghatóságban már nem biztos, hogy tudnánk bármit is kezdeni.
  • Máté: Az érzés van vágyva, nem a másik ember. Nem véletlen az „önboncolás”, az egész bonctermi koncepció az előadásban: megtalálni, vagy igyekezni megtalálni, hogy mi van a másikban. Feltárni, megfejteni, próbálni megfejteni, hogy ez az Ő miért és hogyan jutott oda, ahol most van? Elkezded fejtegetni ennek a karakternek a „legszélét”, és azon kapod magad, hogy kezded megkedvelni, miközben mégsem, nyilván. Ha elkezdem megérteni ezt az embert, aki alapvetően visszataszító valaki, akkor talán felfejtődik számomra az is, hogy mi viszi A-ból B-be.
    ©Szokodi Bea
  • Ez az „Ő” képvisel valamilyen önmagunknak tulajdonított, kitüntetett szerepet is?
  • András: Azt gondolom, hogy az én kitüntetettsége egészséges keretek között mindannyiunkban ott van. Álszentségre vall, ha valaki azt állítja, hogy nem gondol a saját énjére, mint központra.
  • Máté: Nem véletlen, hogy a darab A mizantróppal indul, azzal, ahol a  főszereplőn kívül mindenki más téves úton jár,  egyedül csak Ő megy jó irányba. A ’nem én rontottam el, hanem a világ körülöttem az, ami tévúton halad’ szemlélet vezeti. Kicsit Peer Gynt-i: nem én buktam el, az csak egy szerep, ami elbukott, de nem én.

Ahogyan a körülötte lévők viszonyulnak Ő-höz, viselkednek vele, az piszkosul az a jelenkor, amiben most is élünk! És mindenről, ami ebben a közegben elvadul, lealjasodik, arról azonnal ítélkezünk, holott mi is részei vagyunk ezeknek az erodáló folyamatoknak.

  • Ebben a darabban a szerelem, mint alapmotívum van jelen. Ez csak „jó ürügy” arra, hogy ennek apropóján egészen elvont kérdéseket is feszegessen?
  • András: Van egy fontos mondat a darab végén: „Sosem leszek elég magamnak!” – azt hiszem, ez a mondat is tükrözi, hogy miről is szólhat ez az előadás. Azaz: ha a szerelem Céliméne-nel beteljesülne, akkor sem biztos, hogy Ő boldog családapává nemesülne. Az örök szkepsziséből, elégedetlenségéből, kivagyiságából ered mindez.
  • …és talán az önmaga kereséséből is, ami jó esetben mindannyiunk feladata.
  • Máté: Nem véletlenül említettem Peer Gynt-öt párhuzamként az előbb, mert lehet ön-keresni, és kell is, ám nem tehetjük meg önmagunkkal és másokkal azt, hogy bármit is találunk az én-keresés során, az sose legyen jó és elég számunkra.
    ©Szokodi Bea
  • …és nem lehet, hogy nem csak Ő használja a többieket eszközként a kielégülése tárgyainak tekintve őket, hanem a többiek is épp úgy használják Őt?
  • Máté: Azért a darab elején többen vannak vele, mint ellene, csak nem olyan módon, ahogyan azt Ő elvárja tőlük.

…a darab A mizantróppal indul, azzal, ahol a  főszereplőn kívül mindenki más téves úton jár,  egyedül csak Ő megy jó irányba. A ’nem én rontottam el, hanem a világ körülöttem az, ami tévúton halad’ szemlélet vezeti. Kicsit Peer Gynt-i: nem én buktam el, az csak egy szerep, ami elbukott, de nem én.

  • András: Ezek a szereplők tökéletesen elfogadják azokat a közlekedési formákat, amit Ő diktál, ahogyan Ő él, viselkedik – nem gondolom őket sem áldozatoknak, sem felelősöknek. Ahogyan a körülötte lévők viszonyulnak Ő-höz, viselkednek vele, az piszkosul az a jelenkor, amiben most is élünk! És mindenről, ami ebben a közegben elvadul, lealjasodik, arról azonnal ítélkezünk, holott mi is részei vagyunk ezeknek az erodáló folyamatoknak.
  • Számodra, bármilyen értelemben is akár – rendhagyó volt az Ő az elmúlt időben játszott karakterekhez képest?
  • András: Nagyon fontos pillanatban jött számomra mind Máté, mind pedig ez a darab! Komoly mélységeket jártam be magamban, a színészetemmel összefüggésben is – valódi önfeltárás volt számomra. Jókor jött, és nagyon sokat ad az a bizalom, amit Mátétól és ettől a munkától kaptam!

Csatádi Gábor

©Szokodi Bea