A nyár elején Szabó Zoltánnal beszélgettünk, aki ezután mutatja majd be első rendezését, a Tiprást a Manna Produkció előadásaként. Szóba került a tipródás, szándékos eltiprás, a mai harmincas generáció, annak felelősségvállalás nélkülisége, a kocsma-bázisú mindennapok, a csekkfeladás buktatói, a saját életünk elcseszése, a rendezés felelőssége, és a Tiprás c. darab „morális következményei” is …
- Mi az, ami elsőre eszedbe jut arról: tipródás?
- Sokat szoktam tipródni, őrlődni… Tiporni remélhetőleg nem.
A kulcsmotívum ebben a darabban szerintem: a felelősségvállalás hiánya – ez persze önmagammal szemben is kritika! Nem tudom, nem tudjuk, hogy hol a határ a késői gyermekkor és a felnőtt lét között. Nyilván ez nem úgy történik, hogy egyik reggel arra ébredek, felelősségteljes ember lettem, ám mégis azt hiszem, hogy ha nincs, nem lenne mellettem a párom, akkor én ugyanolyan link, tróger, szétesni akaró ember lennék most is, mint nyolc évvel ezelőtt.
- Számodra a pejoratív mellett más jelentést is hordoz: tipródás, tiprás?
- Ha valamit eltiprunk, az megeshet minden negatív előre megfontolás nélkül, pusztán indulatból, hirtelen felindulásból – a készülő Tiprás című darab kapcsán is inkább erről van szó. Egyszerűen csak úgy jön anélkül, hogy a másik „leuralásának” szándéka vezetné, hogy eltipor másokat –, egészen egyszerűen csak azért, mert nem tud, nem képes másként, finomabban közlekedni az emberi kapcsolataiban.
- A Tiprásban nagyon hangsúlyos a mai harmincas generáció – számodra milyen ma harmincasként Budapesten létezni?
- Ha valaki tíz évvel ezelőtt megkérdezett volna, akkor egészen másként képzeltem volna el ezeket a mostani éveimet, de egy cseppet sem bánom, hogy végülis úgy alakultak ezek az évek, ahogy.
- Merthogy tíz évvel ezelőtt milyennek képzelted a harmincas éveidet?
- Nyilván voltak efféle „nagy álmaim”: harmincéves koromra lesz már egy saját családom, lakásom, és nem arról fog szólni, hogy ha haza szeretnék utazni a szüleimhez, akkor kölcsön kell kérnem egy autót –, habár az autó nem is igazán hiányzik. Mégis azt hiszem, hogy a tíz évvel ezelőtt elképzeltek és a mostanra azokból megvalósultak ellenére, nincs okom panaszra! Azt csinálhatom, amit szeretnék, nagyjából meg is élek belőle, tehát azt gondolom: ez így rendben is van.
- A harmincas éveitek életérzéséből hogyan született a Tiprás c. darab?
- A kulcsmotívum ebben a darabban szerintem: a felelősségvállalás hiánya – ez persze önmagammal szemben is kritika! Nem tudom, nem tudjuk, hogy hol a határ a késői gyermekkor és a felnőtt lét között. Nyilván ez nem úgy történik, hogy egyik reggel arra ébredek, felelősségteljes ember lettem, ám mégis azt hiszem, hogy ha nincs, nem lenne mellettem a párom, akkor én ugyanolyan link, tróger, szétesni akaró ember lennék most is, mint nyolc évvel ezelőtt. Az agglegény lakásom, azaz az albérletem hasonlítana egy főiskoláról éppen most kijött srácéra…- sokkal jobb így, hogy van mellettem valaki, mert így érte is felelősséget kell vállalnom, és ezáltal magamért is!
…a felelősségvállalás nélküliség inkább a tanárnak a diáklánnyal való kapcsolatában érhető tetten. Ezért a tanárért eleinte rajonganak a diákjai, ám később a saját szerepeinek halmazai – amikor tanár vagyok, amikor kocsmában fröccsöző, amikor magán életemet élő – kezdenek elmosódni… Igazából annyit éltem magam is felelőtlenül, hogy elkezdett zavarni, már-már bűntudatom lett.
- Ha már szétesés, szétesni akarás: hogy érzed, a mai harmincasok generációjában komoly kihívás a szétesés, a szétesés ellen való küzdés?
- Nagyon kíváncsi vagyok, mi lesz ezzel a generációval tíz év múlva? Vajon olyanok lesznek-e, mint a mostani tizenöt-húsz évvel idősebbek? Avagy húsz évvel ezelőtt ilyenek voltak-e a mostani ötvenesek? Mert szerintem nem! Persze én teljesen más közegben nőttem fel: vidéken, a szüleim gyárban dolgoztak – és nyilván nekem az a közeg volt a minta, és nem a budapesti. Miután végeztél a tanulmányaiddal, lesz egy munkahelyed, ami nyugdíjig tartson ki. De a világ ma már nem így működik, és ez egyáltalán nem is baj. Emlékszem olyanra, hogy annak idején valaki elvesztette a munkáját, és öngyilkos lett. Ma már ez azért, hál’ Istennek, nehezen elképzelhető!
- Szerinted ezt a fordulatszámot, amiben a mai harmincasok benne élnek, tudják-e, és hogyan tudják kezelni?
- Ha körbenézek a barátaim között, akkor én nem látom rajtuk, hogy ne éreznék magukat komfortosan ebben a közegben. Olyan, mintha ez a generáció a pörgésre született volna! Könnyebben váltunk át két-három éven belül, ha valami esetleg nem annyira jön be, és könnyebben próbálunk ki valami új dolgot, és ez egyáltalán nem baj. Bajban vagyok viszont a postán, mert nem tudom, hogyan kell feladnom egy csekket. Ha nem lenne olyan jó fej könyvelőm, mint amilyen van, akkor valószínűleg gondban is lennék.
Azt nem tudom, hogy ebben a produkcióban én felelős rendező leszek-e – bízom benne! A felelős rendező mindenképpen alapos. Általában azt észre is lehet venni, ha egy rendezőt érdekli is az, amit épp csinál. Ebből a szempontból el is vagyok kényeztetve, mert nagyon hamar nagyon jó rendezőkkel sodort össze az élet
- A Tiprás c. darabban mi az, ami nagyon emblematikusan jelenik meg erről a mai harmincas generációról?
- A főszereplő harmincas értelmiségi, aki nem az otthonában, a családjával, hanem egy kocsmában éli az életét. Nem a telkén kapálgat, hanem az Úri Muriban rozé fröccsöt iszik.
- Annyi pozitív azért mégis akad ebben, hogy van valami „fix bázisa”…
- …persze, de nincsenek tervei… és vajon miért, mi lett velük? Attól persze, hogy valakinek van családja, be tudja fizetni a csekket, még ülhetne otthon , ahogy az a másik a kocsma kanapéján. Ez az egyéntől függ, semmiképpen sem akarnám ezt ráhúzni egy egész generációra.
- Motiváltság kérdése…
- Én is ezt gondolom: vagy akarok valamit az élettől, vagy jó nekem és elég annyi, hogy meglegyen a kajám, a söröm, a fröccsöm…
- A mindig ugyanazon a helyen való tanyázás egyfajta szinonimája is a motiválatlanságnak?
- Ez a felelősségvállalás nélküliség inkább a tanárnak a diáklánnyal való kapcsolatában érhető tetten. Ezért a tanárért eleinte rajonganak a diákjai, ám később a saját szerepeinek halmazai – amikor tanár vagyok, amikor kocsmában fröccsöző, amikor magán életemet élő – kezdenek elmosódni… Igazából annyit éltem magam is felelőtlenül, hogy elkezdett zavarni, már-már bűntudatom lett. Persze aztán a következő pillanatban csinálok két olyan dolgot egyből, ami szintén felelőtlen..!
Ha belesodródtam egy olyan helyzetbe, amiről korábban éppen én mondtam: „na, pont ezzel van bajom!”, akkor egy csengő megszólalt a fejemben, hogy talán mégsem így kellene…!
- Biztos, hogy csak negatív kicsengése van: felelőtlennek lenni? Mihez képest vagy felelős, felelőtlen…?
- Az, ha valamit állítok magamról, aztán homlokegyenest másként cselekszem, az felelőtlenség, már csak azért is, mert az a másik megbízott bennem, abban, amit állítottam.
- Ennek a mai harmincas generációnak – ha jól értelek – az önmagához képest való felelőtlensége, felelőssége a sajátos létélménye, nem?
- Mindenki úgy cseszi el az életét, ahogy akarja, ameddig ezzel a másikét nem befolyásolja!
- Nagyon mocoroghat benned ennek a problematikája, annyira, hogy ezt a darabot első rendezésedként te rendezed…
- Valójában ez a téma talált meg engem, és akkor azt gondoltam, hogy miért is ne? Érdekel, van is kedvem kipróbálni! Ám e mögött semmi olyasmi nem „mocorog”, hogy akkor én innentől kezdve rendezőként akarnék dolgozni.
- Ha már felelősség: hogy látod magadat, aki felelősen rendez? Mit jelent felelősen rendezni?
- Azt nem tudom, hogy ebben a produkcióban én felelős rendező leszek-e – bízom benne! A felelős rendező mindenképpen alapos. Általában azt észre is lehet venni, ha egy rendezőt érdekli is az, amit épp csinál. Ebből a szempontból el is vagyok kényeztetve, mert nagyon hamar nagyon jó rendezőkkel sodort össze az élet: Bodó Viktorral, Pintér Bélával, Kovács D. Danival, Székely Krisztával,Gigor Attilával nem gondolom azonban, hogy az ő „szintjükhöz” felérnék, de rendkívül inspirált az, hogy dolgozhattam velük.
- Ha szembejön veled a saját, önmagadhoz képest való felelőtlenséged, akkor egy ilyen anyag kapcsán az tud inspirálni?
- Ha belesodródtam egy olyan helyzetbe, amiről korábban éppen én mondtam: „na, pont ezzel van bajom!”, akkor egy csengő megszólalt a fejemben, hogy talán mégsem így kellene…! Tud-e inspirálni? Remélem, hogy igen, és tán magamra nézve is lesz valamilyen pozitív, morális következménye!
Csatádi Gábor