…ám csak addig az, amíg azt hisszük vagy attól félünk, ódzkodunk, hogy nem találunk rajta fogást, nem tudjuk magunk számára feldolgozhatóvá, emészthetővé tenni. Ám a narancs, bármennyire is magának tekintélyt kikövetelő, mégiscsak egy narancs pusztán, semmi több. Azért van, lenne, hogy bennünket tápláljon – elvileg. És hidd bátran: gyakorlatilag is! Tárnoki Márk és az utolsó Zsámbéki-Fullajtár osztály az SZFE blokádja idejére a Radnóti Tesla Laborba befogadott Ha átléped a küszöbünk című vizsgaelőadása a színház itt és mostjának katonai ezredesekkel bevehetetlen csodája. Azaz: a tehetség, az emberi küszködés, vívódás, szűkölés hamisítatlan, magasnyomású katalizátora, amelyben ott van mindaz, amitől a művészet, a szabadság, a belső igényesség és amelytől a magát kereső, kétségek között lévő diákember az lehet,  azzá válhat, amiért érdemes lennie – mert enélkül tényleg csak darálásra valók lennénk, Dórán innen és Attilán túl.

Semmi különös, csak egy vizsgaelőadás, egy vizsgáról, jelen esetben az utolsó Zsámbéki-Fullajtár osztály két esztendővel korábbi felvételijéről. Székek, a tér két végében dobogók, zongora, hangfalak, erősítők. Semmi különös, csak egy vizsga, egy vizsgáról készített vizsgaelőadás. Csak hát mindig azok a semmi különösek a legegyedibbek. Azok, amelyekért odaadsz, odaadnál mindent – főleg utólag, amikor már nem hozhatod vissza semmiféle varázstrükkel sem ezeket a semmi különöseket, a kurva életbe.

©Éder Vera

De Tárnoki Márkéknak mindahányostul sikerül. Megéled a felvételi vizsga másod és harmad rostáját, a kollégiumi hajnalokat, amiket vagy próbákkal vagy olvasással, avagy épp a magánjellegű élettel töltesz , már amennyire ilyesmi egy kollégiumban lenni képes. Nézed a játékukat, függetlenül attól, hogy valamennyire mindenki önmagát játssza, és hihetetlen, hogy mindenki ebben a játékban, a játékában mennyire figyel a másikra. A másikkal játszik. Együtt. Nem általánosan, hanem pont úgy, ahogy az adott karakter, jelenet kívánja. Nézed őket és megérted, hogy nem hottentották,  nem puhány lébecolók, az élet munkás, gürcölős részét a könnyebbik végén megfogók liberális hüllőkeltetője ez, hanem egész embert, a teljes lényiséget megkívánó valami.

Valami felvételi vizsga, ahol a Fullajtár tanárnőt (Gloviczki Bernát) játszó egyetlen gesztusegésszel megragad valamit a mesteréből, megjeleníti, továbbadja, elmúlóan is kimerevíti. Kimerevíti, ahogy jó értelemben csak a színjátszás képes. A tehetséges, nem az általános, persze. Pusztulat ez, a középszert pusztító pusztulaté, amelynek akkor leszel fül-, szem- és létezés tanúja, ha eljössz, itt vagy, és nem az ország másik végéből sosem látott dologról mendemondák kliséinek szavait böfögöd vissza. Mert az nem ér. Főleg a színházművészetben nem – de ezt mindannyian tökéletesen tudjuk, ha épp nem bér kultúrpotentátot játszunk. Általánosan.

©Éder Vera

És persze van érzelmi, lelki „terror” is, és me too is frappáns félmondatokban, elejtett vagy épp „kötőszóként” odavetett, -vont, -citált mondatokban. Hallgatod, és hüledezel ezen a könnyeden kreatív vérprofiságon, amit te magányodban a klaviatúrával hetek alatt izzadnál ki úgy-ahogy, azt a közösségi darabírás (Tárnoki Márk és az osztály) úgy tolja eléd, maguknak önmaguk elé, hogy már minden izzadságcsepptől mentesen, gördülékenyen működik, él.

A színjátszás tanulása nem jobb híján való mulatság, nem a valamirevaló, „piacképes” munka helyetti showbiznisz. De nem is militáns sorkatona kiképző. Ahogy egy ezredes (Pásztor Dániel) rohamsisakban, terepruhában berohan, jó deszantosként, kezében gépfegyverrel, ahogyan az egész osztály pillanatok alatt a zongora és a kellékek, kollégiumi bútorok lövészárkában találja magát, azaz  belecsöppen, az szívet, elmét szaggató groteszk bohózat – holott 2020-as Vas u. 2/c-s valóság.  Véresen komoly, csakis a művészet félreismerhetetlen tehetsége által megoldható színház-valóság. Még véletlenül se színház-i!

És hát persze van a vizsgaelőadásnak egy vizsgafeladata, a Tanár úr által adott, amelyet a zseniálisan tenyérbemászó MTVA híradósa az épületbe bejutva kommentálni, tudósítani akar – a szabad sajtó szabad propagandájának a regnáló hatalom ülepét nyelvvel fényesre tisztogatásának szándékával -: vizsgafeladat a narancs meghámozásáról. Merthogy Zsámbéki Gábor kreatív, emberes feladatot ad, ha ad, amit nem általánosan, csak közösen, kreatív tehetséggel lehet megoldani.

©Éder Vera

És nem spoilerezek, de ami ezután következik az valami zseniális. Fölszabadító. És nem feltétlenül azért, mert felszáll a negyvenhatos tanterem a maga sötét fekete falaival, fel, a Vas utca fölé, fel, mind a fölé, ami végeredményben nincs: a politikai térfoglalások, a megalázások, a megbélyegzések, a pitiáner, hatalmat kiszolgáló pincsikutyaságok fölé.  A fölé, ami az alkotás, a művészet, az emberileg élhető számára nincs: a meghámozhatatlan narancs, narancsság fölé, a narancs fölé, amelyet az osztály egyik tagja – ráadásul nem is mind, csak egy! -szórakozott, éhes zavarában, nemes magától érthetődőséggel megeszik. Arra, azért „használva”, amiért lett, létrejött egykoron. Megesszük, erőt gyűjtünk ettől, és felemelkedünk, felszállunk.

Mindezt oly elegánsan, az egy szívvel-lélekkel-jelenléttel eksztázisában, egymásra figyelő, egymásból erőt merítő játszásban, hogy ettől ez a Ha átléped a küszöbünk igazi,  ki tudja,  színpadon utoljára mikor látott, minden mozdulatában teljes ars poeticává lesz. Olyanná, melytől még négy-öt nap után se könnyen szabadulsz. Nem is baj. Mert minden meghámozható, de a tehetség, a szívvel-lélekkel alkotni, létrehozni akarás nem. Sem a Vas utcában, sem sehol. A narancs mindig, mindenhol, mindenütt meghámozható – ám e kettő különbségét Tárnoki Márkon és az utolsó Zsámbéki osztályon innen vagy túl észre nem venni halálos ítélet – önmagunktól önmagunknak.

(2020. október 3.)

Csatádi Gábor

©Éder Vera