Ma este mutatják be a Mary Shelley Frankenstein c. regényéből készült előadást, a Teremtményeket Tárnoki Márk rendezésében a Katona József Színház Kamrájában. Az előadás rendezőjével, illetve Victorjával, Bányai Kelemen Barnával és Elizabeth-jével, Pálos Hannával beszélgettünk jégről, elhagyatottságról, a romantikus mese és a horror egymásba átjárhatóságáról, a női és férfi szerepek vágyott, ám sosem teljesülő elvárásairól, a női szemszögről, amit pont egy női író kezel egészen rendhagyóan, a teremtővé válni akarás buktatóiról, a kitaszítottságról, az IKEA bútor összeszerelése és a gyávaság kéz a kézben járásáról, a gyermeknevelés elől menekülő férfi macsóságáról és a mesterséges intelligencia és a maghasadás magunkra szabadított, bennünket túlnövő mindennapjairól…

  • Arról, hogy tél, hideg, elhagyatottság, mi jut elsőre az eszetekbe?
  • Barna: A rettegés. Nem is annyira a tél miatt, inkább a jég miatt. A jég rianásának a hangja, ami olyan, mint egy pokolbeli sikoly.
  • Márk: A Teremtmények kapcsán az a fiú, aki magára hagyottan bolyong. A világba vetve azzal szembesül újra és újra, hogy nem tud kapcsolódni a többiekhez. Bár ez egy extrém horror történet, de talán mindannyiunknak volt már olyan élménye, életszakasza, amikor egyszerűen azt érezte, hogy nem tud kapcsolódni a környezetéhez, bármennyire is szeretne.

Mary Shelley ezt a regényt az ezernyolcszázas évek elején írta. Ez egy mese, tehát nem pszichologizál. Archetípusokat mutat fel. Victor létrehoz egy embert, aztán elmenekül. Ennyi a cselekmény, viszont erről jó esetben sok minden eszünkbe tud jutni.

  • Hanna: A télről, fagyról, hidegről, magányról az jut eszembe, van rá esély, hogy kisüssön a nap, és mindez véget érjen. Hogy egyszer csak mindez elmúlik, miután sikerül valamivel szembenézni, leszámolni. Ahogy az idő, úgy minden más is képes tisztulni…
  • …mintha a te karaktered, Elizabeth is kívülről figyelné ezt az egészet, nem?
  • Hanna: Tulajdonképpen az a világ, amit Elizabeth lát, figyel,  nem azonos azzal, amit Victor lát maga körül. Elizabeth nem tudja, nem akarja észrevenni, hogy milyen titkok bújnak meg a háttérben, az ő léte, lénye, amely nem akar felnőni, mintegy gyermeki lét, amely nem akarja meglátni, hogy itt valami nagyon nincs rendjén. Ő az álmait akarja viszontlátni az életben: házasodjunk össze, mégiscsak erre vágytam egész életemben. Abban a korban, amikor ez a regény játszódik, valahogy egész természetes az, hogy a nők alávetik magukat a férfiak akaratának… Jóval a metoo előtt vagyunk,  úgy kétszáz évvel…
    ©Szokodi Bea
  • Mi az, ami mozgatott, arra inspirált, hogy egy kétszáz évvel ezelőtti mentalitást, gondolkodásmódot behozz a Kamra közegébe?
  • Márk: A nézők egy romantikus mesét fognak látni. Ez önmagában szokatlan, meglepő lehet. Kíváncsi vagyok, hogyan fogják fogadni. 
  • …depláne úgy, hogy ez mégiscsak egy horror, nem?
  • Márk: Egy horror történet itt alkalmas lehet arra, hogy kérdéseket fogalmazzunk meg. Abból, hogy egy lény előttünk ébred saját tudatára, egy sor más dolog is következik: az ő szemén keresztül látjuk a világot, a többi szereplő viszonyait, nyelvi kereteit. Elkezdhetek egy „újszülött” szemével rálátni a világra, és ez jó esetben gondolkodásra késztet. Kérdéseket vet fel. Egyáltalán mi az, hogy tudat? Mit jelent az öntudatra ébredés?

A férfi, ezt lehet, hogy csak én érzem így, „linkebb”, könnyebben elhagyja a családot, tovább lép… Victor is, mikor szembesül azzal, hogy az, amit ő önző akarásból, megszállott istenhittel megteremtett, mégsem úgy öltött testet, ahogy ő azt megálmodta, az első adandó alkalommal maga mögött hagyja. A megölni, elpusztítani akarás mellett ott van az elhagyás is.

  • Akiről első körben csak azt gondolnánk, hogy hidegvérrel gyilkolni képes valaki, az lehet, hogy valójában jóval több, összetettebb is egyben ennél? Mi lehet még a gyilkos szándék mögött?
  • Barna: Ott lehet a Teremtővé, Istenné válni akarás is. Úgy akar Istenné válni, hogy mindeközben nem képes önmagán túl látni. Mary Shelley írta a regényt, mégis pont egy nő hagyja ki a nőt ebből a teremtésből: a keresztény-zsidó kultúrkörben a nő a férfi oldalbordájából teremtetett szereplője a teremtésnek, most Mary Shelley regényéből mint a teremtéstörténet szereplője teljesen kimarad. Itt a férfi, Victor – a nő kihagyásával – a saját képére és hasonlatosságára létrehoz egy férfit, de ki kell derülnie, hogy ez aztán mégsem működik. Valahogy nő nélkül, a másik princípium nélkül mégsem lehet egy így-úgy összefércelt emberi lényt létrehozni. Victor szándéka, igyekezete, akarása azért is elkárhoztatódik, mert egy fontos elemet igyekezett kihagyni ebből az egészből: a nőt.
  • Márk: A regényben Mary Shelley  elég lesújtó képet fest a férfiakról…

    ©Szokodi Bea

  • Elizabethnek is lesújtó véleménye van a férfiakról?
  • Hanna: Az írónőnek Elizabethről sincsen túl pozitív képe. Elizabethről inkább úgy érdemes beszélni – e logika mentén halad Mary Shelley is ,- hogy mennyi helyről hiányzik egy nő: ott van a születendő gyermekénél, és az első években annyi, annyi mindennél egy gyermek életében, amelyeknél ha még sincsen ott – vallja a szerző -, akkor annak beláthatatlan következményei lehetnek. A nő nélkülözhetetlen szerepét úgy mutatja meg, hogy bemutatja azt a világot, ahol nincs igazából jelen a nő.
  • Talán akkor itt nem is a gyilkosság a legsúlyosabb történés?
  • Márk: A gyilkosság már csak valaminek a vége, valaminek a tünete.
  • Barna: Victor annyira mindent egy lapra tett fel! Minden tudását, energiáját, szabad idejét a lény megteremtésének szentelte – tudjuk a regényből, hogy folytonos lázrohamai vannak, vergődik, szenved –  az egyetlen pozitív cél az életében, hogy létrehozza ezt a valamit, amiről aztán egyből észre is vette, hogy mennyire nem erre gondolt… Hisz véleményem szerint, mondom ezt úgy is, mint aki apa vagyok, annál szebbet, mint a gyermekemet létrehozni nem tudok. Annál szebb, több, mint a prokreáció, amit az életünkért, az életért tehetünk, nincs. Victor mikor szembesül azzal, hogy az, amit ő önző akarásból, megszállott istenhittel megteremtett, mégsem úgy öltött testet, ahogy ő azt megálmodta, az első adandó alkalommal maga mögött hagyja. A megölni, elpusztítani akarás mellett ott van az elhagyás is.
    ©Szokodi Bea

…ha csak arra gondolunk, hogy az ember a mesterséges intelligenciával létrehoz valami önmagához hasonlót, a saját tudását beletáplálva valami olyanba, ami utána önálló életre kel, és onnantól kezdve már nincsen kontrollunk felette, az mindeddig sci-finek számított, ám most már sajnos nem annyira…

  • Márk: Mary Shelley ezt a regényt az ezernyolcszázas évek elején írta. Ez egy mese, tehát nem pszichologizál. Archetípusokat mutat fel. Victor létrehoz egy embert, aztán elmenekül. Ennyi a cselekmény, viszont erről jó esetben sok minden eszünkbe tud jutni. A Bibliától kezdve a mozaik családokon át a Jurassic Parkig.
  • …és ma mi lehet még ez a történet?
  • Márk: Azt hiszem erősen jelen van a világunkban a kitaszítottság érzése. Sok ember érezheti magát kisebbségben, a társadalom perifériájára szorulva. Elnyomva, kirekesztve. Sőt, ez az érzés azokban is könnyen fel tud ébredni, akiknek egyébként minden hatalma, pozíciója megvan….

    ©Szokodi Bea

  • Barna: Sok esetben azt hiszem, pont olyan gyáva vagyok, mint Victor. Egy IKEA bútor összeszerelése közben például ha valami nem úgy halad, akkor sokszor képes lennék szétbarmolni, széttörni, sajnos.
  • Hanna: Ha 2021-ben  csak arra gondolunk, hogy az ember a mesterséges intelligenciával létrehoz valami önmagához hasonlót, a saját tudását beletáplálva valami olyanba, ami utána önálló életre kel, és onnantól kezdve már nincsen kontrollunk felette, az mindeddig sci-finek számított, ám most már sajnos nem annyira…

…a nő a férfi oldalbordájából teremtetett szereplője a teremtésnek, most Mary Shelley regényéből mint a teremtéstörténet szereplője teljesen kimarad. Itt a férfi, Victor – a nő kihagyásával – a saját képére és hasonlatosságára létrehoz egy férfit, de ki kell derülnie, hogy ez aztán mégsem működik. Valahogy nő nélkül, a másik princípium nélkül mégsem lehet egy így-úgy összefércelt emberi lényt létrehozni. Victor szándéka, igyekezete, akarása azért is elkárhoztatódik, mert egy fontos elemet igyekezett kihagyni ebből az egészből: a nőt.

  • Márk: Az ember lázas megszállottsággal létrehozott egy csomó mindent, de azt már kevésbé tudja, hogy mit is kezdjen vele. 
  • Hanna: Létrehoztuk az Instagramot, de ha esetleg miatta a gyerekünk felvágja az ereit, akkor rögtön itt egy mechanizmus, amit nem tudunk kontrollálni… Mert ezen találmányaink hátrányai elől nem elmenekülnünk kellene, hanem szembenéznünk velük!
  • Márk: Felfedezzük a maghasadást, aztán atombomba lesz belőle…

Csatádi Gábor

©Szokodi Bea