…az mindig árulkodik arról,  hogyan is érzünk magunkkal, a környezetünkkel, a személyes dolgainkkal szemben. Mert ahogy egymással bánunk, azok vagyunk igazán. Még akkor is, ha ez leginkább a széteséshez  hasonlít… A Schwechtje Mihály írta és rendezte Szex.Újra.El. kortás darab az Örkény Stúdiójában ezt a darabjainkra való szétesésünket mutatja egészen emelkedett, humorbombákkal gazdagon megtűzdelt kreativitással, a játékosság mindent kegyetlen őszinteséggel megmutatni tudó módján.  A kérdés csak az, hogy mindezek után mit tudunk, akarunk újrakezdeni a látottakkal és egymással…

Egymásból egymásba futó, szürkés-barnás, párhuzamos lépcsősorok molinóra nyomott képe kelt optikai csalódást  (díszlet: Láng Imola). Kerengő, szemnek és léleknek a kijáratot könnyen elvétő kiúttalanság, amibe nem nehéz belecsavarodni. Sőt, ez szinte szükségszerű! Ahogy Robin Hanson elmélete szerint és az elvégzett háttérkutatások alapján a szexuális kielégületlenség  megannyi erőszakos cselekménybe torkolló társadalmi deviancia forrása.

©Horváth Judit

Schwechtje Mihály az elméletet alapul véve a színészek improvizációiból írt darabot. Tőrőlmetszett töredezettséggel, pont olyannal, amelyben már jó pár évtizede benne élünk. A tőrőlmetszett töredezettség avagy kompakt töredezettség fejre állított képzavar, nyilván. Pont olyan fejre állás, amilyenben ezeken a lépcsőkön le-fel haladva részünk lenne. Vég nélküli kerengés, barangolás, mérgezett egér szaladgálás, amelyet bár néha nehéz lineárisan értelmezni, annál könnyebb viszont megérteni: mi tényleg ilyenné torzultunk, torzulhatunk, és a nagyobb baj, hogy talán már nem is tudunk ellene nagyon mit tenni.

Hanson gondolatkísérletét, mely a tartósan kielégületlen férfiaknak alanyi jogon, egészségmegőrzési céllal szexrobotokat utalna ki, egyből mozgalommá szervezték:  a cölibátusban élő incelek vezére, Henrik (Bajomi Nagy György), aki még öt évvel ezelőtt puszta kézzel fojtogatott, most büszke heréltként, igazi despotaként telepszik rá a mozgalmára. Bajomi Nagy György kéjesen, büszkén hordozza körbe közöttünk fokhagymafüzérre hajazó heréit, hogy végérvényesen meggyőzzön eme mozgalom egyedüli, mindenre megoldást adó erejéről. Szent megszállottságában pont ugyanannyi az elfojtottság, természetesen, amelyből nem is lesz nehéz majd eljutni a mindenkit terrorizáló szektavezér mentalitásáig.

És  ennek az elnyomásnak a mozgalomba lépése előtt melegként élő Richárd (Vajda Milán) esik, eshetne a legelőször, a legkézenfekvőbben áldozatul, aki persze már önmaga létével, elvakíthatatlan látásával, kilúgozhatatlan gondolkodásmódjával eleve tükröt tart ennek a mozgalmár létnek, amelyről nem nehéz észrevenni, hogy az önigazolás non plusz ultrája.

Richárdjának szelíd, halk szavú lénye a tisztán látás maga, amelyben ott rejlik a mindent jól látás mellett a valahova, valakikhez tartozni akarás szükségszerűsége. Ez a szükségszerűség érzés nemcsak a kiszolgáltatottságát, hanem egyben a totálisan értelmetlen fejetlenségét is mutatja ennek az incelségnek.

©Horváth Judit

Ám ha ez nem lenne elég, akkor ott van a mindent a lehetetlenségig elvivő humor: Józsa Bettina szexrobotja a szögletes mozdulataival, miközben valami végtelen emberi, romantikus történetet igyekszik mesélni az incelek közé tartozó ómegák egyikének, Fülöpnek (Ficza István). Fülöpnek, aki a robotot  élőnek hiszi, gondolja, mert minden más még az incel mozgalom alapszabályait tökéletesen ismerve is számára értelmezhetetlen. Vacsorával, gyertyafénnyel várni egy szexrobotot csak neki normális, másnak, nekünk már kevésbé.

Avagy ahogy az incelek egyik szolgálatos nője (Kerekes Éva) Fülöptől visszaveszi a neki alanyi jogon járó szexrobotot, mert Fülöp elfogadta a neki felkínált szolgálatos nő testét, abban minden szűkszavú lakonikusságával benne van a totális értelmetlensége ennek az önmagunk számára önigazolásként megkonstruált incel mozgalmárságunknak.

Ám van hová fokozni még ezt is: Henriknek ágyasa,  Mária (Kerekes Éva) mellett a Fülöphöz vonzódó Eleonórára (Józsa Bettina) fáj a foga és egyéb testrésze, herélés ide vagy oda. Persze ehhez még lesz Ficza Isván szuperhőssé átvedlő Fülöpjének is egy-két heroikus szava és tette.

©Horváth Judit

A Szex.Újra.El. egy igazi kaotikus szent katyvasz, tökéletesen leképezve azt az érzelmi-szellemi se vége, se hossza létállapotot, amelyben Robin Hansontól függetlenül is belelavíroztuk magunkat, miközben kizsákmányoljuk a másikat és saját magunkat. Schwechtje Mihály rendezésében igazi rétestészta elnyújtottságú, monotonitásában és humorában egymással vetekedő, abszurd anti-eposszá lesz ez a darab, melyben nem lehet nem észre- venni,  hogyan dolgozunk magunkon és egymáson azért, hogy ne legyen, lehessen egymáshoz közünk.

(2022. május 13.)

Csatádi Gábor