Egy évszázada nyitott meg a Városmajori Szabadtéri Színház. A centenárium  alkalmából Nyáry Krisztián és Horváth János Antal írt darabot Száz év major címmel, amit július 29-én láthatunk először a Városmajorban. A darab egyik írójával és egyben rendezőjével, Horváth János Antallal beszélgettünk száz évnyi időről, meghatározó városmajori emlékekről, sok kis történetből felépülő történelemről, egy fájdalmakkal teleírt füzetről, Majoros néniről, a mindennapjainkat átszövő kultúránkról, egy folyton fejet cserélő városmajori szoborról és a parkot átjáró történelmünkről…

  • Ha azt hallod: száz év, mi az, ami elsőre eszedbe jut?
  • A megemlékezés. Az évfordulók, emlékévek. És hogy mi hogyan ünnepeljük őket. Gyakorlatilag óvodás korunk óta belénk van nevelve, hogy a történelmünk nagy pillanatait újra és újra különböző rossz és kevésbé rossz ízlésű műsorokon keresztül fel kell elevenítenünk, és ezek általában arról szólnak, hogyan vertek le minket és a szabadságvágyunkat különböző rendszerekben. Ennek az interjúnak az apropója most egy másfajta alkalom, és talán üdítő lehet, ha olyan relatíve apró, de szép dolgokra is ilyen elánnal tudunk emlékezni, mint egy színház megnyitása.

Minden jelenet mérlegre állítja a kultúrát a különböző korokban. Most azt látom, ugyanakkora feladat elmesélni száz évet részeiben, mint két órát folyamatában, rá kell jönni, hogy az adott anyagban mi hogyan működik a néző számára legátélhetőbben.

  • A Városmajorról, illetve a színházáról mi az első emléked?
  • A Városmajor jelenleg nagyon intenzíven él az én életemben, már harmadik éve élek itt a közvetlen közelében a családommal, így folyamatosan jelen van a mindennapjainkban. Első meghatározó emléket nem tudok mondani, de tudok egy mostani nagyon fontosat. Körülbelül egy hónappal ezelőtt elvittük a fiamat meg a kislányomat egy Halász Judit koncertre a Városmajorba. Én  gyerekkoromban gyakorlatilag az összes Halász Judit koncerten jártam, még mindig tudom az összes dal szövegét, és elképesztően megható volt, hogy a két és fél éves fiamra ugyanolyan hatással volt, mint rám 23-24 évvel ezelőtt. Egyszerűen szívszorító volt látni, hogy a zene univerzalitása, az előadói energiának ez a fajta elsöprő ereje a fiamat, aki eleinte nem érti, hogy miért vagyunk ennyi gyerekkel ilyen fura műanyag székeken, meleg van, mit keres egy panda a színpadon, és különben is, menjünk inkább a játszótérre, egyetlen perc alatt  táncoló, tapsoló, mosolygó kis szeretetnyuszivá változtatja át. Csodálatos volt nézni ezt a találkozást.
    ©Véner Orsolya
  • A Száz év major  történetkollázs. Mint a darab egyik írójának: mit jelent egy történet? Mit jelent megírni, megrendezni „száz évet”?
  • Igen, ez sok pici történet, néhány szelet hosszú és sűrű életutakból. Minden munkámat úgy  kezdem el, hogy megpróbálom neki megtalálni a nyelvet, a textúrát, amiben az adott történetet a legjobban el lehet mesélni, és igyekszem nem  valami számomra már ismert panelt csúcsra járatni. Krisztiánnal közösen úgy láttuk, hogy ennek a Száz évnek az teszi a legjobbat, ha csinálunk neki egy kerettörténetet, melyben a jelenünk egyik legsúlyosabb tétjét mutatjuk fel, mondjuk, nem kisebbet, mint a színház és a kultúra létezésének és szükségességének kérdését, ennek mentén repülünk a múltba, és ez vezérli a jeleneteinket. Minden jelenet mérlegre állítja a kultúrát a különböző korokban. Most azt látom, ugyanakkora feladat elmesélni száz évet részeiben, mint két órát folyamatában, rá kell jönni, hogy az adott anyagban mi hogyan működik a néző számára  legátélhetőbben.

…de ma Magyarországon rengetegen szembesülnek a puszta túlélés küzdelmével, és ebben a helyzetben egészen máshogy nyilvánul meg a kultúra, a művészet, mint itt, a langyos Budapesten. A szegénység sok esetben a kultúrához való hozzáférésben nyilvánul meg. Az biztos, hogy az önkifejezésre és önfelszabadításra mindenkinek szüksége van…

  • Mennyire segít számodra önmagadból többet megismerni az, ha egy történetet megírsz, elmesélsz magadról, másokról?
  • Ez természetesen mindig egy terápia, és  jó esetben a néző számára is az, ha megtalálja benne önmagát. Az írás nekem sokszor a magányt szünteti meg, ami ezzel a szakmával együtt jár. És ez a cél is, hogy a néző se érezze a problémáival magát egyedül. Magamról nem szoktam írni. Olyan problémákról szoktam, melyek engem is érintenek, de a fikcióval muszáj eltávolítani ezt magamtól. Egyszer egy kritikus egy valamiért inkább rólam, mint a műről szóló kritikában azt írta, hogy biztos van egy füzetem otthon, ahova a fájdalmaimat gyűjtöm. Ilyen füzetem nincs, olyan viszont van, amiben mondatokat gyűjtök, amiket hallottam vagy mondtam, és valamiért megragadtak bennem. Ezeket szeretem használni akár dialógként, akár egy szereplő vagy egy egész történet premisszájaként is. És van, amikor csak egy írási folyamat végén jövök rá arra, hogy miért is írtam le abban  a füzetben. A Száz év major születése  teljesen más folyamat, mint bármi, amit eddig csináltam, mert ezek konkrét személyek és életutak, amik ha nem is pontosan olyanok, mint ahogy most elmeséljük, de lényegét tekintve mégis ilyenek, így történtek meg. Azt kellett megtalálni, hogy én és a majdani néző mivel tudunk benne azonosulni, ez szerencsére nem volt nehéz, mert azzal szembesültünk, hogy a körülmények sok tekintetben változnak, de a belső feszültségek, problémák megmaradnak.
  • KI is ez a Majoros néni? Mi az, ami miatt mindenki neki mesél, mond el mindent? Mit jelent neki kitárulkozni?
  • Majoros néni a minden és a semmi, ha költőien akarok fogalmazni. Ha profánul, akkor egy nő egy parkban, aki ül egy padon, és mindig mást csinál, de olyan, mintha sosem menne el. Nincsen státusza. Szerintem ezért tud a darabban megjelenő összes író és költő vele őszinte lenni, mert nincsenek versenyhelyzetben. Az emberi interakciók jó része ma arról szól, hogy felmérjem, megalapozzam, megemeljem a saját helyzetem, ám kiveszett a kíváncsiság. Majoros néni kíváncsi, mert nincs vesztenivalója, és meg lehet benne bízni, mert nincs nyerni valója.

…van egy szobor, egyébként a színháztól alig 50 méterre, aminek a fejét mindig az adott hatalom akarata szerint cserélték. Volt csendőr, volt tábori vadász, minden. Érdekes tükre a mi történelmünknek. 

  • A kultúra, a művészet és a mindennapok szerinted mennyire elválaszhatók avagy elválaszthatatlanok egymástól?
  • Szerintem semennyire nem elválaszthatóak, de ezt én nagyon könnyen mondom, mert egyrészt ezzel foglalkozom, másrészt egy olyan családban nőttem fel, ahol természetes volt, hogy színházba járunk, könyvet olvasunk és komolyzenét hallgatunk; de ez egy nagyon privilegizált helyzet. Valószínűleg egy szociológus erre jobban tudna válaszolni, de ma Magyarországon rengetegen szembesülnek a puszta túlélés küzdelmével, és ebben a helyzetben egészen máshogy nyilvánul meg a kultúra, a művészet, mint itt, a langyos Budapesten. A szegénység sok esetben a kultúrához való hozzáférésben nyilvánul meg. Az biztos, hogy az önkifejezésre és önfelszabadításra mindenkinek szüksége van, és ha ez egy 7 másodperces TikTok videóban, egy nyári rádiósláger rögtönzött tánckoreográfiájában történik meg, szuper. Mert a művészet már elérte a célját, és feloldott valamit.
  • A mulatság és a kesergés hogyan tudja egymást erősíteni?
  • Szerintem szépen tudják ellenpontozni egymást, célunk  hullámvasútba ültetni a nézőt, ahol egyszer nevet, egyszer pedig elakad a lélegzete. Annyira szeretem ezt a színházban,  talán mert tudom, milyen nehéz megcsinálni -, hogy a néző nevessen akkor is, amikor tudja, hogy nem szabadna nevetnie.
    ©Véner Orsolya
  • Milyennek képzeljünk el egy zenés parktörénetet, egy irodalom és történelem átitatta revüt?
  • Szól a zene, fúj a nyári szellő, kényelmesek a székek, kigyúl a fény, és kiváló színészek személyesítenek meg ismert és sajnos kevésbé ismert irodalomtörténeti alakokat és néhány sajnos túl ismert történelmi személyt – néhány kifejezetten vicces és néhány reményeink szerint elgondolkodtató jelenetben. Lesznek dalok, táncok, Karcis Gábor remek, képzőművészeti értékű vetített hátteret rak a társulat mögé, és végignézhetjük az elmúlt száz évünk epizódjait, és levonhatjuk a tanulságot. Már ha van.

Az emberi interakciók jó része ma arról szól, hogy felmérjem, megalapozzam, megemeljem a saját helyzetem, ám kiveszett a kíváncsiság. Majoros néni kíváncsi, mert nincs vesztenivalója, és meg lehet benne bízni, mert nincs nyerni valója.

  • Hogyan látod: szerinted a Major száz éve mennyire a mi egyéni történelmünk és kultúránk is egyben?
  • A Városmajor központi helyszíne a történelmünknek. A történelmünk egy pici leképezése. Olyannyira, hogy van egy szobor, egyébként a színháztól alig 50 méterre, aminek a fejét, mindig az adott hatalom akarata szerint cserélték. Volt csendőr, volt tábori vadász, minden.  Érdekes tükre a mi történelmünknek. És hát az irodalmi életben is központi szerepet játszott, sokan éltek a környéken, és a János Kórház szomszédságából adódóan sokan haltak is erre. Ady a közeli szanatóriumba vonult be elvonóra, a kúrája annyira sikeres volt, hogy az orvosa is inni kezdett. Mészöly és Polcz a Városmajor utcában laktak, Nemes Nagy és Lengyel egy utcával arrébb, korábban Csinszka és Márffy Ödön a Szamóca utcában éltek. Molnár Ferencnek a Nyúl utcában volt villája, amiben utána sokáig lánya, Sárközi Márta lakott. Átjárt a parkon a kultúra és a történelem. Most ezzel az előadással mi is járunk egyet.

Csatádi Gábor

©Véner Orsolya