Egy klasszikus komédia alföldis kiszerelésben: maszkos Figaro házassága Budaörsön.

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais drámaíróként Magyarországon kvázi egyműves szerzőként van elkönyvelve, holott életműve meglehetősen bőséges és szerteágazó. A Figaro házasságán, illetve a drámatrilógia másik két darabján, A sevillai borbélyon és A másik Tartuffe-ön kívül még számos más mű: operalibrettó, drámaelméleti írások és emlékiratok is kötődnek a nevéhez; de nem csak író, volt órásmester, zenész, kém, forradalmár és börtöntöltelék is. Izgalmas és ellentmondásokkal teli életéről szórakoztató képet ad Az arcátlan Beaumarchais című 1996-os francia film, melyet itthon is láthattunk (bár sajnos gyakorlatilag elérhetetlen annak, aki most nézné meg). Magyar nyelvterületen a Figaro házasságát egy-két évente bemutatja valamelyik színház, de a mű széles körben a mozarti operafeldolgozásból jobban ismert, ahogy A sevillai borbélyról is mindenekelőtt a Rossini-opera jut eszünkbe.

© Borovi Dániel

Alföldi Róbert már korábban Zalaegerszegen megrendezte a Figarót, ezúttal a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színpadra, a járvány miatt a tervezettnél jóval később. A pandémia és hatásai az előadásba is szervesen beépülnek: nemcsak mi, nézők hordunk maszkot és vigyázunk a távolságtartásra, a maszkok időnként a színészekre is fölkerülnek, a szereplők pedig dramaturgiailag indokolt pillanatokban felhívják a másik figyelmét a fizikai távolság betartására – például Susana, mikor nem akarja, hogy Figaro megcsókolja. A koronavírus-járvány tavasszal az egész színházi évadot letarolta, őszre viszont már a finom reflexió is megjelent a helyzetre, mintegy mutatva, hogy a színház valóban korunk tükre.

A Figaro házassága annyiban mégsem szólítja meg a jelent, hogy témája a ma már csak szexéhes kamaszfiúk képzeletében létező első éjszaka joga, melynek tényleges létét a történészek vitatják, mindenesetre elterjedt vélekedés, hogy a feudalizmus idején a földesúrnak joga volt éppen frigyre lépett hölgy alattvalóit megszabadítani szüzességüktől. Így volt vagy sem, Beaumarchais darabja annak idején nagy vihart kavart, be is tiltották, majd a tiltást személyesen XVI. Lajos oldotta fel, s ezzel elindulhatott világhódító útjára.

© Borovi Dániel

Erős túlzás lenne azt mondani, hogy a nemességgel meglehetősen kritikus vígjáték szerepet játszott a francia forradalom kirobbanásában, de tény, hogy Beaumarchais jól ráérzett az ancien régime alkonyának Zeitgeistjára, mikor a darabban is emlegetett felvilágosodás eszméi lassan, de biztosan aláásták a hűbériség évszázadok óta uralkodó, de egyre népszerűtlenebb és meghaladandónak gondolt rendjét. Mikor Figaro azt mondja, hogy Almaviva grófnak elég volt annyit tennie, hogy jó családba született, míg neki a semmiből kellett felépítenie magát, abban szinte előjelét láthatjuk Sieyés abbé nagysikerű irományának a harmadik rendről, amely kihirdeti, hogy vége a lebzselő arisztokraták korának, mostantól a self-made polgároké a világ.

A XXI. század nézőjét persze az ius primae noctis és a francia forradalom eszméi már kevésbé szólítják meg, különösen nem egy olyan ízig-vérig vígjátékban, amilyen a Figaro házassága. Alföldi nem is próbálkozik vele, hogy a több mint három évszázados mondanivalót mai kiadásban tálalja nekünk, a darabot egyszerűen egy önmagán nem sokkal túlmutató komédiaként állítja a színpadra, demonstrálva, hogy Beaumarchais műve eszmei burkától megszabadítva is igen kiválóan működik mint színpadi mű.

© Borovi Dániel

Almaviva gróf, Andalúzia alkormányzója, aki nagyvonalúan eltörölte az első éjszaka jogát birtokán, három év után ráun feleségére, Rosina grófnéra, a hiányzó izgalmakat pedig a komornánál, Susanánál keresné, aki viszont épp hozzámenni készül az inashoz, Figaróhoz. A grófné, Susana és Figaro így természetes szövetségévé válnak egymásnak, és elhatározzák, hogy túljárnak a gróf eszén, aki úgy nőtt fel, hogy mindent megkaphat, amit csak akar. A cselekményt persze számtalan váratlan helyzet és humoros vagy kevésbé humoros szereplő bonyolítja. Így a mindig rosszkor rossz helyen lévő apród, Querubín, akinek a grófnőtől Susanán keresztül a hamvas Doritáig bárki jó, csak nő legyen. Vagy Marcelina, a házvezető, aki egy házassági ígéretet kíván behajtani Figarón, vagy éppen Susana nagybátyja, Antonio, a kertész, aki mindent a salátái szemszögéből néz.

A Figaróban minden van, ami egy klasszikus francia komédiából nem hiányozhat: keresztbe-kasul szerelmek, nagy felismerések, többszörös félreértések, elbújások és hallgatózások, ki nem mondott, de a színpadon vibráló erotika és szexualitás, bolondosan komoly és komolyan bolondos szereplők. Az obszcén viccelődéseket kihagyni olykor nehezen képes Alföldi most rendezőként meglehetősen visszafogott – talán mert a budaörsi színház nagyobb társadalmi merítésű közönsége kevésbé fogékony az olyan nem túl szemérmes megoldásokra, amilyeneket a radnótis Vágyban láthattunk tőle (igaz, az ugyancsak budaörsi Elektrája a Figarónál jóval merészebb mozzanatokat tartalmazott). Biztos kézzel vezeti a cselekményt, a játék sem nem túl harsány, sem nem ül le, és nem egydimenziós bohózati szereplőkkel van dolgunk, hanem kidolgozott, olykor szerethető, olykor inkább nevetséges alakokkal. Nem csapkodjuk a térdünket, de a fejünket sem kell fognunk, és direktben aktuálpolitizálni sem kell, hogy olykor egy beaumarchais-i mondat cinkos derültséget keltsen, például mikor Figaro a nagymonológjában elmondja, hogy jelentkezett egy posztra, amire „balszerencséjére” alkalmas lett volna, de persze egy balett-táncost vettek fel helyette.

© Borovi Dániel

Alföldinek ez már sokadik rendezése Budaörsön, így mondhatni, összeszokott stábbal van dolgunk. Almaviva grófot vendégként Makranczi Zalán játssza, akit a direktor még a Nemzeti igazgatójaként rendezhetett sokszor. Makranczi elegáns kék öltönyében (jelmez és díszlet: Zöldy Z Gergely) nőcsábász, piperkőc grófot alakít: úgy érezzük, meg is érdemli, hogy bolonddá tegyék. Böröndi Bencét, Bohoczki Sárát, Spolarics Andreát, Ilyés Róbertet és a címszerepet játszó Chován Gábort már jól ismeri a Latinovits Színház közönsége; Hartai Petra személyében a cserfes Susana szerepében igazi komikát látunk, ahogy Lugosi György, Fröhlich Kristóf és Mertz Tibor is jól alakítják a tipikus bohózati figurákat: az együgyű kertészt, a közmondásokkal hadilábon álló zenetanárt és a bugyuta bírót. A fiatal Palugyai Sári A sötétség hatalma után tér vissza újabb budaörsi Alföldi-rendezésbe. Ami, látva az eddigi sikereket, valószínűleg nem az utolsó lesz.

(2020. október 25.)

B. Kiss Csaba