…ez az, amit nehéz pontosan megmondani, mert az objektív, leltárszerű felsoroláson túl legalább ennyi szubjektív elemet is tartalmazhat egy-egy ilyen „lista”, amely nemcsak a tulajdonviszonyok miatt lehet fontos, hanem a saját identitásképzésünk okán is. Tena Stivicic 3tél c. drámáját Alföldi Róbert rendezte nagy, mindent lefedő és egyben bármikor lerántható abrosszá, terjengősségében is beszédes előadássá a Radnóti Színházban. Olyanná, melyben, a horvát történelem elmúlt évszázada és a mienk kísértetiesen fedi, takarja egymást – és ha valami mégis kilátszik alóla, azzal meg muszáj kezdeni valamit, ha szeretnénk, ha nem.

Terebélyes étkezőasztal uralja a színpadot. Asztal, amit körbe lehet, kell, szabad, illik ülni. Amely köré oda telepedhet a család apraja-nagyja, az is, aki szeretne, s az is, aki kevésbé. Az asztal felett álmennyezetszerűen függ valami, melyet LED-sor keretez, mindig más színű, tónusú fénnyel világítva meg az alatta ülőket (díszlet-jelmez: Kálmán Eszter). Így lesz hol fényképszerűvé, hol nagyon is pszihodelikusan modernné az, amit épp látunk. Egyszerre történelem és jelen. Mert itt a múltbeli és a jelenkori, mint mindig, minden igazán jó előadásban, egy és ugyanaz, és csak ránk van bízva, hogy mikor épp melyik vetületét, arcát engedjük magunkhoz közelebb.

©Dömölky Dániel

Lucija Kos (Sodró Eliza) esküvőjének előestéjén a nagy napra összegyűlik a család a vacsorán, melyet az apa, Vlado Kos (László Zsolt) pohárköszöntője nyújt el a végtelenségig. Ám ebbe a hosszúra nyúltságba in medias res belesűrűsödik a horvát néplélek és viszonyrendszer tökéletes keresztmetszete.

László Zsolt Vladója egy olyan tőrőlmetszett horvát családapát hoz közénk, hogy egyszerre hüledezünk a hímsovinizmusán és a papucsférj hímsovinizmus alól kikandikáló valóságosságán. És máris otthonosan érezzük magunkat, mert tudjuk, hogy civil kurázsi híján marad a papolás, az ideológiagyártás és saját lelkünk megnyugtatása.

Innentől kezdve, bár a miliő és a színészi összjáték egy autentikus horvát családot állít elénk a maga horvát történelmével, ám az egyezések, az áthallások pont ennyire autentikussá lesznek.

Három kor, három idősík, három tél, de mindegyik annyira a jelen kataklizmái, személyes és kollektív sorsfordulatai felé tart, hogy ebbe az egyre gyorsabb iramban robogó haladásba minden beleszippantódik és egyetlen egésszé áll össze. Észrevétlenül is Kováts Adél Karolinája köré rendeződnek a történések, hisz ő volt egykor annak a háznak a ’45 előtti, arisztokrata tulajdonosa, amelyben most a másnapi esküvőre készülődnek.

©Dömölky Dániel

Kováts Adél naivan gyermeki, ám józan realitással, kissé kétkedő, mégis megtörhetetlen életerővel bíró Karolináját nézve megérted, hogy a tulajdon és a tulajdonlás méltóságának evidenciáját semmilyen mai harácsolás nem képes sem eltüntetni, sem felülírni, bárhogy is próbálkozzon ezzel Lucija Kos a családba épp enbeházasodó férje,vagy épp az újgazdag öntudatra ébredt Lucija maga.

Itt persze minden nő elvileg mellékszereplő lenne, hisz a hangoztatott hímsovinizmus ezt a szerepet szánja csupán nekik, de ez csak a külcsín. Mert itt minden nő jobb híján, talán a férfiak nagyszájú, ám annál töketlenebb mentalitása miatt – igazi főszereplője, tartópillére lesz nemcsak a családnak, hanem végső soron a horvát nemzetnek is.

Tóth Ildikó Masája Vlado feleségeként oly makacsul állhatatos szívóssággal tart ki a beszélgetések során a tények és a saját olvasata mellett, hogy kétségünk sem lehet, ki viseli, viselné, hordaná a nadrágot, kalapot. Masája, bár látszólag könnyen rávehető az asszony, hallgass a neved szerepére, ám ez inkább csak kedveskedő, a másikra ráhagyó engedelmeskedés, mögötte azonban kérlelhetetlenül él és izzik a parázs, az, amely mindig, mindent másodpercek alatt képes lángba borítani.

©Dömölky Dániel

Épp úgy, mint Bata Éva Alisája, ki látszólag csendben vagy csak épp duzzogva tűri az apja, Vlado által ráosztott Amerikába kivándorolt, önmegvalósító nő szerepét, ám a végén pont ő az, aki saját testvérének is képes nekimenni, mikor az újgazdag, pénzért mindent megveszek magamnak hozzáállásáról tudomást szerez. Alisájának női és egyetemes lelkiismeretét szájunkat tátva nézzük.

Ám még ezt a fajta szájtátva figyelést is képes Sodró Eliza Lucijája tovább srófolni, amikor a záró monológjában, üvöltésében odaáll az újgazdag férje mentalitása mellé, igazolva, hogy ez a ház neki jár, őt illeti, legyen ennek bármi is az ára. Egészen döbbenetes Lucijájának ez a hirtelen kirohanása. Döbbenetesen élő, mai, és sajnos túlságosan is ismerős. Mert Alföldi Róbert rendezésében ez a 3tél túlságosan is közelről lesz ismerős, és ebből a közelségből érteni igazán meg, hogy mi és miért lenne vagy sem a miénk.

(2023. október 26.)