1989-ben előbb az Ausztria és Magyarország közötti Vasfüggönyt, majd néhány hónappal később a berlini falat is lebontották. Ami évtizedekig volt egy egész korszak – a hidegháború – szimbóluma, pillanatok alatt a földdel vált egyenlővé. Az Ausztria és Magyarország közötti határkerítést olyan gyorsan szedték darabokra, hogy mikor Alois Mock osztrák és Horn Gyula magyar külügyminiszter szimbolikusan átvágta, a sajtóeseményre újra fel kellett húzni egy részét. Kis kelet-európai abszurd. De talán még abszurdabb, hogy mikor az osztrák–magyar határon lelőtték a Vasfüggöny utolsó áldozatát, maga a Vasfüggöny fizikai valójában már nem is létezett. A szomorú haláleset ellenére az 1989-es rendszerváltások mégis vértelenül mentek végbe (leszámítva a legdurvább diktatúrát nyögő Romániát). Hogy nem folyt vér, abban pedig fontos szerepe volt két határőr alezredesnek, Bella Árpádnak Magyarországon és Harald Jägernek az NDK-ban.
Szalay Péter dokumentumfilmje három történetet mutat be 1989-ből: Bella Árpád augusztus 19-én, a páneurópai piknik napján átengedte az osztrák–magyar határon illegálisan átlépő németeket. Két nappal később érkezett a határra egy feketére festett Trabanttal a 36 éves Kurt-Werner Schulz feleségével és hatéves kisfiával, hogy a két nappal korábban történteken felbátorodva ők is átkeljenek a határon. Nekik azonban nem sikerült: Schulz egy határőrrel való dulakodás közben, egy véletlenül elsült fegyver miatt vesztette életét. November 9-én az NDK állampárt egyik politikai korifeusa, Günther Schabowski sajtótájékoztatót tartott, amelyen az NDK-vezetés által hozott utazási könnyítéseket ismertette. Mikor egy újságíró megkérdezte, mikortól lépnek érvénybe a könnyítések, Schabowski zavartan bejelentette, hogy azonnal. Erre kelet-berliniek ezrei tódultak a kettéválasztott város belső határára, amely akkor két világ határa volt, és a kerítésen átvágva átkeltek Nyugat-Berlinbe. A szolgálatot teljesítő határőrtiszt, Harald Jäger a felső vezetéstől semmilyen parancsot nem kapott, de – hasonlóan Bella Árpádhoz – ő sem lőtt a tömegbe. Neki köszönhető, hogy a berlini fal leomlása nem járt halálos áldozatokkal.
A három történetre évtizedek távlatából emlékeznek vissza a szereplők. A két hasonló sorsú határőr alezredes három évtized után találkozik, hogy a páneurópai piknik egyik szervezőjével, Nagy Lászlóval beszélgessenek az 1989-ben történtekről. Kurt-Werner Schulz özvegye, Gundula Schafitel pedig több mint másfél évtizeddel a történtek után tér vissza Magyarországra, hogy elmesélje a halálos határátkelés történetét. Ezeket a felvételeket a 2006-ban bemutatott, Határeset című dokumentumfilmje számára rögzítette a rendező, amely film most része lett a Nincs parancs! című filmnek. A Határeset, az 1989-ben a Schulz-családdal történteket (néma) játékfilmes betétekkel mesélte el, így láthatjuk most a 2020-as filmben is a 2011-ben tragikus hirtelenséggel elhunyt Huszár Zsoltot Kurt-Werner Schulz szerepében; feleségét Kerekes Vica alakítja.
A rövid játékfilmes betétek, a képeken megjelenő fekete Trabant ellenére minden ízében dokumentumfilmet látunk, a szereplők visszaemlékezéseit csak egy-egy archív felvétel, illetve Cakó Ferenc homokanimációi szakítják meg. A Nincs parancs! mégis egy játékfilm izgalmát hordozza, mivel úgy meséli el a történéseket, hogy közben érezzük: mindez történhetett volna másként is. Ha Bella Árpád vagy Harald Jäger helyén egy kevésbé józan határőrtiszt áll, aki kiadja a tűzparancsot, a kelet-európai rendszerváltások sokkal véresebben is végbemehettek volna.
Mikor az évtizedekig tízmilliók sorsát meghatározó diktatúrák vezetői hirtelen elvesztették az irányítást a történések felett, néhány kisember kezébe került a felelősség azért, hogy milyen folyást vesznek a világtörténelmi jelentőségű események. Két olyan ember kezébe, aki egész életében parancsot teljesített, de most szabadon, önként hozott döntést. És mindkettő jól döntött.
Amennyire szerencsésen alakultak a határnyitásnál történtek, olyannyira vett tragikus irányt a Schulz-család története. Pedig itt is sok minden másként történhetett volna. Ha két nappal előbb érkeznek, a páneurópai pikniken kempingezőkkel együtt mehetnek át a határon. De ha már ez nem sikerült, megnézhették volna az augusztus 20-i budapesti tűzijátékot, ahogy eredetileg tervezték. Vagy ha az első sikertelen határátlépés után úgy döntöttek volna, hogy nem próbálkoznak tovább, néhány héttel később már legálisan is átjuthattak volna a határon. De ők ezt akkor nem tudhatták. És Kurt-Werner Schulz makacs volt, mindenképpen át akart jutni. Táskájával esett neki a határőrnek, aki ösztönösen védekezett. Tűzparancs már nem volt érvényben, a figyelmeztető lövésre kibiztosított géppuska véletlenül sült el. Már osztrák földön.
A filmben megszólal az érintett határőr is. A sötétben nem is látta áldozatát, az évekkel később eléje rakott igazolványképen látja először. Nagyon sajnálja, ami történt, de véletlen volt, nem tehet róla. Az özvegy is megszólal: nem haragszik a határőrre, ő csak parancsot teljesített, az élet alakította így a dolgokat. Valójában a határőr is áldozat, a rendszer áldozata, aki talán hosszú évekig hordozta magában a végzetes este emlékét. A felvételen ő is megrendül, mikor az esetről beszél, ahogy Gundula Schafitel is elcsukló hangon idézi fel az eseményeket.
Valódi emberi drámákat látunk, a felelőst pedig nem kereshetjük egyik vagy másik szereplőben, csak az abszurd rendszerben. Az özvegyet és fiát végül a magyar hatóságok csempészik át a határon. Hiszen ha hivatalosan átengedik őket Ausztriába, magukra haragítják az akkor még testvéri NDK-t. Ha visszatoloncolják őket Kelet-Németországba, Magyarország elveszti a Nyugat nehezen kiküzdött bizalmát.
A Nincs parancs! testközelbe hozza 1989-et, egyéni sorsokon keresztül teszi átélhetővé a kommunista tömb összeomlásának történetét. A szerencsésen alakuló világtörténelmi eseményeket tragikus történettel árnyalja. Egyszerre marad meg bennünk a kedélyesen beszélgető öregurak képe, akiknek a döntésén valaha a világtörténelem múlott, és egyszerre Kurt-Werner Schulz szomorú históriája, aki fekete Trabanttal indult a halálba.