Ma kísértük utolsó útjára Máthé Erzsit, a Nemzet Színészét, az idén negyvenedik évadját tartó Katona József Színház egyik alapítóját. Róla beszélgettünk, emlékeztünk Ujlaki Dénessel, és szóba került a csokornyakkendős parfüm, az első találkozás Gonerilje, a megfejthetetlen viselkedése, Kleist Az eltört korsója, a Fény utcai piacon való „közvetlensége”, a tehetséget csalhatatlanul felismerő objektivitása, Goldoni A karnevál utolsó éjszakája, egy lejárt igazolvány halálig szóló érvényessége, a színész rémálma: amikor lecsapódó rolóként törlődik a megtanult szöveg, a büfében beálló csend, a sajátosan tartott szatyor, egy színházalapítóért némán ejtett könnyek és a hatvanöt év távlatából is frissen eleven Miss Dior illat…

  • Emlékszel, hogy mi az első emléked Máthé Erzsiről?
  • Emlékszem! Igen, az illata…! Ezerkilencszázhatvannyolc-hatvankilenc táján történt, akkor voltam én stúdiós a Nemzeti Színházban.  A felrobbantott helyett a hajdani Magyar Színházba – akkorra már az lett az új Nemzeti Színház, ott, a Hevesi Sándor téren – szóval az oda átvitt Lear királyban, ahol én statisztáltam, Máthé Erzsike volt Goneril. (Regant Berek Kati, Cordeliát a fiatal Törőcsik, Sinkovits Imre Kentet, Kálmán György a Bolondot játszotta, ha jól emlékszem, és talán Major Tamás volt Gloucester, de ebben nem vagyok biztos, mert az a szerep nem hagyott bennnem mély nyomot… Mert a Lear királyban három szerep van: a Learé, a Bolondé, és furcsa módon az Edgaré. A többi…? …hát az mind sz@r…)

Arra emlékszem, hogy kinyomoztam a parfümjét: kiderült, hogy egy Dior-parfümöt használ, Miss Dior, így hívták. Fekete-fehér kockás masni, mintegy csokornyakkendő volt az üvegének a nyakán. Erzsike gyönyörű, dekoratív, csodálatosan szép nő volt!

  • Aztán a Lear után nagyon sokáig nem találkoztunk, mert a Lear után eljöttem a Nemzeti Stúdiójából. Akkor már ugyanis kezdtem kisebb szerepeket játszani Majornál, főleg azokban a „megbukott” darabokban – Major nagyon sok darabbal megbukott, melyekben Törőcsik Marival is játszott. Major Tamás viszont imádta Marit, és ha úgy érezte, vállalhatja a bukást is, mint például A vágóhidak szent Johannájával,  jó pár jobbára csupa Brecht-darabbal. Ezekben a darabokban mondtam, mondogattam pár mondatocskát, mégis éreztem, hogy mozdulnom kell… Elmentem különböző vidéki színházakhoz. Aztán nyolcvanháromban jött a Katona József Színház, ahol ott volt Erzsike is. Többekkel együtt átjött a Nemzetiből, mint például Major Tamás, Gobbi Hilda, Gelley Kornél…
  • Milyennek ismerted őt?
  • Erzsike mindig nagyon „furcsán” viselkedett – sosem tudtam igazán megfejteni, hogy mi lehetett mögötte…
  • Mit értesz azon, hogy furcsa?…
  • Azt, hogy szélsőségesen viselkedett.  Vagy nagyon kedves volt, vagy pufogott – becsapta az ajtót, nem köszönt senkinek! Meggyőződésem, hogy ezt nem otthonról hozta. Én, akkor azt gondoltam erről, hogy ez  szimpla exhibicionizmus. Ő meg akarta mutatni magát úgy, hogy „nem köszön”. Volt, hogy itt, a piacon – mert ő is ide járt a Fény utcai piacra – vásárolt, és az emeletről ordított: „Dini! Hol vagy?! Gyere föl! Itt várlak!” De volt olyan is, hogy köszönés nélkül elment mellettem. És nem tudtam soha megfejteni, hogy ez hogy is van?!
  • …és később sem sikerült megfejtened?
  • Nem…! Ezt sohasem tudtam megfejteni. Amikor együtt játszottunk például  Goldoni A karnevál utolsó éjszakájában, akkor nagyon szeretett! Azt hiszem, hogy mint minden nagy egyéniség: kicsit szubjektív volt, tudod. El tudta dönteni, és el is akarta, hogy miről, kiről mit gondoljon.

Ám ha valaki jó volt valamiben, akkor azt szerette! – nagyon tudta, akarta szeretni. De ha nem volt jó, akkor nem szerette… Nagyon, nagyon furcsa tudott lenni. Ahogy nagyon, nagyon szép dolog tőle ez a díj, én magam is kaptam, egy vándorgyűrűt, amit ő alapított.

  • A magánéletéről nem lehetett tudni semmit, azt teljesen elzárta, elválasztotta a színházitól. Arról csak a legbennfentesebbek tudhattak, akikkel megosztotta.
  • Ha már „legbennfentesebbek”: volt, voltak olyanok a Katonában, akiket közel engedett magához?
  • A Székelyt (Székely Gábor – a szerk.) nagyon szerette például. Az eltört korsóban volt egy nagy monológja, mindjárt az elején. És kapott ott egyszer egy „rolót”, tudod. …És csak állt, állt és állt, aztán kiment a színpadról. Ezt aztán Zsámbéki Gáborral átbeszélték, mégis azt mondta, hogy ő nem, soha többet nem… Nem lép színpadra többé! Aztán persze rábeszélték,  mégis – azt hiszem -, kétszer vagy háromszor beugrottak, és eljátszották helyette, ha jól emlékszem. Ez egy színésznek akkora tragédia, hogy az valami borzalmas…! – amikor elmegy a szöveg.
  • Székely Gábort vajon mi miatt engedte, engedhette magához közel?
  • Nem tudom. Székely csodálatos ember, mint ahogy Erzsike is csodálatos ember volt. Székely  nagyon megértő, humánus ember volt, nagyon igazságos, és egyáltalán nem volt szubjektív. Ő mindent a maga teljességében, összefüggéseiben, összességében látott – és nagyon nagy demokrata volt, úgy, hogy balos meggyőződésű. Székely Gábor is egy csodálatos ember volt. Amikor  Székely elment a színháztól, akkor én majdnem sírtam. És tudod ki sírt? A Máthé Erzsike sírt. Láttam, hisz két székkel arrébb, mellettem ült. Olyan csönd volt a színházban, amilyen csöndet színházban én még nem hallottam. Székely azzal érvelt – ez a rendszerváltás után volt már, ugye -, hogy ő azért megy el, mert már nincsen rá szükség itt, hiszen ő  tulajdonképpen csak a pártközponttal tartotta a kapcsolatot, azaz  egészen konkrétan csak a cenzúra osztállyal, hogy sikerüljön „átsegíteni” olyan darabokat, amelyeket a Katona szeretett volna bemutatni akkortájt.
  • Az akkortájtról jutott eszembe: abban az időszakban a Katona jó néhány előadásával járta Európa és a világ színházi fesztiváljait, élvezte ezeket a vendégjátékokat Máthé Erzsi?
  • Hadd meséljek el egy történetet, egy igazi Máthé Erzsi-s  hangulatváltásét. Valahol külföldön voltunk, pont ezzel a Goldoni-darabbal, A karnevál utolsó éjszakájával, és elhozta magával a régi, még a szocializmusból való személyi igazolványát – holott akkor már volt másik, Magyar Köztársaság felségjelzésű igazolványa mindegyikünknek. Ő mégis azt hozta magával, a régit, hogy legyen balhé, érted?

A külföldi vámosok, határőrök nézték jobbról, nézték balról, hogy mi a fene akar ez lenni, és kérdezték: „meddig érvényes ez?” És emlékszem, mert ott állt előttem, ezt felelte, végig húzva a kezét a nyaka előtt: „La mort!” Halálig, mondta franciául olyan megittasodva, amiből ragyogott az, hogy győztem, megint figyeltek rám!

  • A színházban a fiatalabb kollégáival milyen volt a viszonya?
  • Aki tetszett neki, akit tehetségesnek tartott, érzett, azzal kedves volt, akit viszont nem, azzal közömbös – egyszerűen ilyen volt a természete.

  • Jó érzéke volt, hogy észrevegye, ki tehetséges, és ki nem az?
  • Abszolút, abszolút!
  • Akkor ebben nem volt szubjektív?
  • Nem, sőt: volt egy színdarab, amiben pici szerepet játszottam – ő is, és abszolút nem is vett rólam tudomást, még akkor sem, ha közös jelenetben játszottunk. A Goldoniban viszont imádott.
  • Ha már pici szerepek: a Szeszélyes évszakok bohózatait viszont nemigen szerette, tudom, Veiszer Alindának mesélt erről egy interjúban.
  • Nézd, ezt akkor nagyon sok nagy színész csinálta: kellett a pénz. Gobbi Hilda, Hacser Józsa, Tábori Nóra, Körmendi János mind-mind standard szereplői voltak ezeknek a bohózatoknak akkoriban. De ki kell mondani: ezeket ő láthatóan nem szerette. Ha viszont a Katonában kellett kis szerepet alakítania, akkor mélységes alázat volt benne a színházzal szemben. Óriási alázat volt benne olyankor. Szerintem ő életében soha nem adott vissza szerepet.
  • Mi lehetett az, amit szerethetett a Katonában?
  • Az én megfejtésem az, hogy a Nemzetiben a ’80-as évek elején eléggé besavanyodott társaság volt. Meggyőződésem, hogy nem véletlenül alakult ki Kaposváron, illetve Szolnokon két különleges tehetségű ember körül ilyen jó színház – hiszen össze voltunk zárva. Ő látott fantáziát Zsámbéki Gáborban és Székely Gáborban, és tudott alkalmazkodni. Erzsikének mindig tetszettek a fiatalok. Ő maga legbelül egy jókedélyű valaki volt, aki megpróbálta ezt eltitkolni.
  • Mi az, ami veled, benned marad Máthé Erzsiből?
  • A Miss Dior illata! Amit én csodáltam benne, és velem marad Erzsikéből, az a mérhetetlen szakmai tudás!

Úgy tudott elmondani egy levegővel egy három oldalas monológot, hogy nem vettem észre, hol vesz levegőt. Csak lestem, figyeltem, de nem kaptam rajta, hogy hol veszi, lopja a levegőt. Olyan lendület volt benne!…- ami meghatározta az egész életét, tulajdonképpen.

  • Mindig valami szatyor volt a kezében, és mindig valami furcsa, féloldalas tartással vitte őket, volt egy ilyen billegő járása idősebb korára, és mikor bebillegett a büfébe, akkor elcsöndesedett mindenki. Nem lehetett előre sohasem tudni, hogy akkor most épp milyen hangulatban is van. Mindig rejtély volt, egy megfejthetetlen rejtély!

Csatádi Gábor